X
تبلیغات
بیمه های مهندسی(ریسک،صدور،ارزیابی خسارت)

بیمه های مهندسی(ریسک،صدور،ارزیابی خسارت)

با ارتقاء مدیریت ریسک شاهد توسعه بیمه های مهندسی در بخش صدور و ارزیابی خسارت باشیم

عدم بروز رسانی سایت انجمن ارزیابان خسارت بیمه ای

ارزیابان خسارت بیمه سایتی را بنا نهاده اند به نام http://www.s-iranlossadjuster.com/  این موضوع بسیار مسرت بخش و شادی افرین است .

ولیکن پس از اندکی دقت در این سایت در می یابیم که این سایت از تاریخ تیرماه ۹۰ تا کنون که حدود پایان مهر ۹۰ می باشدیعنی حدود حداقل سه ماه بروز رسانی نشده است و این نگران کننده است چرا که

۱- افرادی که تاکنون پروانه های ارزیابی خسارت دریافت نموده اند کار زیادی انجام نمیدهند پس یعنی مهارت آنها روز بروز در حال کم شدن است .چون در فضای مجازی تعداد زیادی از آنها را نمی توان یافت. و نرخ فعالیت در فضای مجازی ارزیابان بسیار بسیار ناچیز است و این خود یعنی توسعه نیافتگی. 

۲- افرادی که تاکنون پروانه های ارزیابی خسارت دریافت نموده اند بسیار سرشان شلوغ می باشدو اصلا" فرصت بروز رسانی و کار در فضای مجازی را ندارند (البته تا آنجا که بنده اطلاع دارم بازار کار اکثر افرادی که پراونه اخذ نموده اند بدلیل عدم اجباری نمودن در استفاده از این ارزیابان بسیار ناچیز و حتی صفر است. )

۳- افرادی که دارای پروانه ارزیابی خسارت می باشند با افرادی که سایت انجمن در دست آنها است(مسئولین انجمن ارزیابان خسارت بیمه ای ) ارتباط مناسب و منطقی ندارند تا نسیت به خواسته های خود و مشارکت هایی که می توانند در این راه با هم داشته باشند تعریف نمایند.

بهر حال هر کدام از موارد فوق هم که باشد دلیل عدم بروزرسانی سایت خود نشانی از کم رمق بودن ارزیابان خسارت فعلی می باشد و عدم پویایی این ارزیابان در این گونه موارد خود بیانگر آنست که شرکت های بیمه گر کمتر علاقمند به استفاده از آنها خواهند بود چرا که بیمه گران افرادی پویا فعال جستجوگر و محقق را می خواهند تا بهترین کارشناسی در حوزه ارزیابی خسارت انجام شود پس راهکار این موضوع در درون خود ارزیابان خسارت قرار دارد و لازم است تا بیشترین همکاری را با انجمن ارزیابان خسارت بیمه داشته باشند چرا که هر چه این انجمن علمی تر ُفعال تر ُپویا تر ُگردد قطعا" قدرت مانور آنها در مقابل شرکت های بیمه گر افزایش یافته و امکان همکاری بیشتر فراهم خواهد آمد .

امیدوارم اقای عباس گلچینیان رئیس انجمن و اقای مجید ذوالفقارخانی نایب رئیس انجمن و آقای ملک مطیعی  دبیرانجمن که نامشان را از اردیبهشت ماه ۹۰تاکنون همچنان در سایت مشاهده مینمایم و افتخار آشنائی با آنها را در اولین همایش انجمن ارزیابان خسارت بیمه هم داشتم ولیکن از کارهای این عزیزان هیچگونه اشاره ای در این سایت نمی بینیم بیشتر و بیشتر مطلب ببینیم . تا خود این مسئولین انجمن که در تاسیس آن پیش رو بوده اند اقدام به نگارش در این سایت نمایند تا شاهد همکاری سایرین باشیم.   

+ نوشته شده در  شنبه سی ام مهر 1390ساعت 0:40  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  | 

اطلاع رسانی در خصوص زمان حضور جهت ارائه مدارک مورد نیاز صدور پروانه ارزیابی خسارت

به اطلاع کلیه دوستانی که در ازمون کتبی و مصاحبه پذیرفته شده اند می رسانم که در تماسی که با واحدارزیابان خسارت بیمه مرکزی  داشته ام فرمودند که طی دو هفته آینده نسبت به درخواست مدارک موردنیاز اقدام خواهیم نمود . علت این موضوع آن بوده است که بیمه مرکزی میخواهد پس از اتمام مصاحبه از کلیه پذیرفته شده گان کتبی برای کلیه پذیرفته شده های در مصاحبه ورودی در رشته های مختلف یک اطلاعیه صادر نماید.
+ نوشته شده در  شنبه سی ام مهر 1390ساعت 0:5  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  | 

شناخت کامل اصول بیمه بخش مهم و پایه ای برای هر ارزیاب می باشد. بخش سوم :اصل نفع بیمه پذیر

مطالب ذیل در کلاس درس کلیات بیمه توسط استاد آقای آیت کریمی بیان و بقلم آقای مهندس فرداد صفائیان نگارش گردید.

اصل 3 - اصل نفع بیمه پذیر Insure Intrest :

کسی میتواند بیمه بخرد که از وقوع و خطر بیمه شده متضرر شود یا از وقوع حادثه به دیگران خسارت وارد شود. پس مالکیت مهم است.

مالکیت عین و منفعت وجود دارد . مالکیت منفعت مربوط به مستاجر است. پس نفع بیمه پذیر دارد. همینطور مالک نفع بیمه پذیر دارد. طلبکار در مورد اموالی که به ضمانت و در رهن گرفته ، نفع بیمه پذیر دارد. ارائه کنندگان خدمات عمومی مثل انبارها و موسسات حمل و نقل و اماکن ورزشی و . . . و مسئول خسارت وارد شده به غیر هستند.

مبلغ بیمه شده = ارزش واقعی = قیمت بازار

برای اموالی که فاقد ارزش بازار هستند، ارزش توافقی = ارزش کارشناسی. در مورد آثار تاریخی ، ارزش بازسازی و تجدید بنا است و در این مورد استهلاک کسر نمیشود.

عدم النفع : مثلا ساختمانی را اجاره داده ایم. اگر این ساختمان بسوزد، دیگر اجاره نمی‌گیریم و می‌توانیم آنرا بیمه کنیم.در باربری تعهد بیمه گر برابر قیمت کالا در مقصد است. این به این معنی است که سود و منافع وارد کننده کالا در قیمت مستتر است. یعنی به ارزش کالا در بندر مقصد آنرا بیمه میکنند. در باربری یک ویژگی دیگر هم دارد که بنام حامل صادر میشود ( بیمه بی نام است ) زیرا کالا براساس بارنامه چندین دست میچرخد پس آخرین دارنده بارنامه ، میتواند خسارت را از بیمه بگیرد. و در حمل کانتینری ، در مقصد پلمپ کانتینر باز میشود و در این حالت معلوم نیست که خسارت در چه زمانی به کالا وارد شده است.

 

+ نوشته شده در  جمعه بیست و نهم مهر 1390ساعت 23:23  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  | 

شناخت کامل اصول بیمه بخش مهم و پایه ای برای هر ارزیاب می باشد. بخش دوم:اصل غرامت در بیمه

مطالب ذیل در کلاس درس کلیات بیمه توسط استاد آقای آیت کریمی بیان و بقلم آقای مهندس فرداد صفائیان نگارش گردید.

اصل ۲بیمه - اصل غرامت در بیمه :

یکی از مهمترین اصول بیمه است که حداکثر تعهد بیمه گر ، پرداخت خسارت بیمه گذار است و نمی‌تواند منشا سود بیمه گذار باشد.

در قراردادهای بیمه ، فرانشیز وجود دارد که مبلغی از خسارت است که بیمه گر تعهدی نسبت به جبران خسارت به مبلغ فرانشیز ندارد. این عدد بطور معمول 10% تا 20% است.

 وجود فرانشیز دو دلیل دارد :

اول - هر بررسی خسارتی مستلزم هزینه هایی است .

دوم - خسارت های ریز را بیمه گر حذف میکند.

گاهی بیمه گر، بیمه گذار را موظف میکند که از اموال بیمه شده مراقبت کند. مثل بیمه بدنه اتوموبیل که 20% تا 30% در مورد بیمه سرقت ، فرانشیز وجود دارد که پرداخت مبلغ بیمه نیز چند ماه بعد از سرقت است. در اینجا فرانشیز به معنی مراقبت از اموال بیمه شده است. گاهی نیز در خسارت های کم حذف میشود. مثلا اعلام میکند که تا 50 هزار تومان بیمه ، خسارتی پرداخت نمی‌کند.

کاستنی یا Deductible : مانند فرانشیز است و در بیمه های بزرگ است مثل بیمه هواپیما و کشتی . مثلا اعلام میکند با Deductible 100 هزار دلار ، نرخ 5% و با Deductible 1 میلیون دلار ، نرخ 5/0% . یعنی خسارت بیش از 100 هزار دلار یا بیش از 1 میلیون دلار را بیمه پرداخت میکند. دراین صورت بیمه گذار میتواند خسارت کمتر از 100 هزاردلار را در جایی دیگر بیمه کند.

سه نوع شرط در یک نوع قرارداد بیمه داریم :

شرایط عمومی ، شرایط خصوصی ، شرایط مخصوص.

شرایط عمومی یا چاپی برای بیمه گذاران هر رشته یکسان است . مثلا برای تمام بیمه اتوموبیل یا آتش سوزی. این شرایط در پشت بیمه نامه چاپ میشود.

شرایط خصوصی مربوط به هر بیمه گذار است. مانند حق بیمه و . .  . به تعداد بیمه گذاران شرایط خصوصی داریم .

شرایط مخصوص : محل درج موارد خاص و استثنا شده است. مثلا زلزله در شرایط مخصوص استثنا شده است و اگر بخواهیم در مورد زلزله بیمه کنیم باید در شرایط مخصوص قید شود. در بیمه نامه ای که در ایران صادر میشود ، این مقدار باید به ریال باشد. بیمه گر هزینه خسارت را بصورت نقد میپردازد و کاری هم ندارد که بیمه گذار چگونه این مبلغ را هزینه میکند. ولی اگر خسارت دومی رخ دهد، بیمه گر بررسی میکند که در خسارت اولیه آیا به صورت اول قبل از حادثه برگردانده است؟ اگر چنین باشد باید به بیمه اطلاع داده باشد که بیمه نامه الحاقیه صادر شده باشد. مثلا بعد از درست کردن ماشین باید ماشین را به بیمه نشان دهد . ضمنا در این حالت حداکثر مبلغ قرارداد و تعهد بیمه گر مثلا 10 میلیون تومان است. اگر یکبار حادثه دید و 2 میلیون خسارت دید، باید بیمه گر ماشین راببیند ، و بابت باقیمانده مدت و 2 میلیون هزینه شده، پول بیمه را بگیرد وگرنه برای بقیه مدت بیمه ، بیمه گر کم بیمه گی را جبران کرده و خسارت کمتری پرداخت میکند. ( یعنی بابت 2 میلیون تومانی که بیمه گذار دریافت کرده ، حق بیمه معادل 2 میلیون تومان را بدهد تا دوباره در آینده بتواند تا سقف 10 میلیون خسارت دریافت کند)

گاهی در اقتصاد تورم رخ میدهد. برای آنکه دچار کم بیمه گی نشویم ، در اتمام هر دوره مثلا 10% مبلغ بیمه را افزایش میدهیم.میتوانیم این را در قرارداد نیز وارد کنیم که به اندازه تورم در هرسال بیمه را افزایش میدهیم .

در مواردی که مثلا اقتصاد تورمی سینوسی دارد، از شاخص صادره توسط ارگانهای دولتی استفاده میشود . میتوان از شاخص های سبد کالاهای همان مورد بیمه نیز استفاده کرد.

برای مثال  : برای بیمه ساختمان ارزش تجدید بنا منهای استهلاک برابر مبلغ بیمه است.

برای بیمه ارزش زمین و مرغوبیت محلی و امتیازات ثابت هستند و در خطر نیستند.

قیمت بیمه ساختمان در فرمانیه و جوادیه برای یک نوع جنس ، یک مبلغ خواهد بود.

ارزش بیمه ای ساختمان ، برابر ارزش تجدید بنا است منهای ارزش استهلاک است . از ارزش بنا چیزی بنام Betterment کسر میشود. چون قیمت نوی جنس را میدهد و این مبلغ را کسر میکند چون جنس قبلی که در ساختمان کار شده بود، نو میشود. 

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هشتم مهر 1390ساعت 23:9  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  | 

شناخت کامل اصول بیمه بخش مهم و پایه ای برای هر ارزیاب می باشد. بخش اول :اصل حد اعلای حسن نیت

مطالب ذیل در کلاس درس کلیات بیمه توسط استاد آقای آیت کریمی بیان و بقلم آقای مهندس فرداد صفائیان نگارش گردید.

اصول بیمه :

1-   اصل حد اعلای حسن نیت

2-   اصل غرامت

3-   اصل نرخ بیمه پذیر

4-   اصل جانشینی

5-   اصل تعدد بیمه

6-   اصل رابطه علیت یا اصل علت نزدیک، یا علت اقرب یا علت مستقیم  Proximate Couse :

7-   اصل داوری

8-   اصل اتکائی

اصل 1 _ اصل حسن نیت :

در تمامی عقود ، مهمترین اصل ، حسن نیت است. در بیمه حد اعلای حسن نیت باید وجود داشته باشد. بیمه به نحوی است که اگر این اصل نقض شود ، اجرای قرارداد بیمه دشوار و حتی غیر ممکن است.

در اجرای این اصل بیمه گذار باید اطلاعات لازم را در اختیار بیمه گر قراردهد. برای این امر بیمه گر فرم پیشنهاد بیمه را درست کرده است. شامل مشخصات بیمه شده و . . . . .

Arson  = آتش سوزی عمدی

بر اساس این اطلاعات بیمه گر ریسکی را تعیین میکند و شرایط و نرخ بیمه را تعیین میکند.

اطلاعات باید :

1-   برای بیمه گذار آشکار باشد.

2-     2- اطلاعاتی باشد که برای بیمه‌گر و تصمیم گیری او موثر باشد.

گاهی اطلاعاتی برای بیمه گذار محرمانه است. به این خاطر بیمه گر از بیمه گذار میخواهد که اطلاعات را در اختیار او قراردهد تا اسرار حرفه ای او محفوظ بماند.

در ریسک های صنعتی پیچیده و با مبلغ بیمه بالا ، بیمه‌گر علاوه بر اطلاعات در فرم پیشنهادی ، متکی به اطلاعات تکمیلی است و کارشناسان بازدید اولیه ، توسط بیمه‌گر فرستاده میشوند تا ریسک اولیه مشخص شود و طبق گزارش بازدید اولیه ، شرکت بیمه قرارداد بیمه را تنظیم میکند.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم مهر 1390ساعت 22:59  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  | 

ساختار سلسه مراتبی منابع ریسک در پروژه ها

 

ریسک های عمومی

اجرا

مالی

موقعیت محل

مدیریت

 

شرایط قرارداد

طراحی

محیط زیست

کارفرما

 

ریسک های داخلی

 

 

ریسک های بسته های کاری

کالا

تجهیزات

ساختگاه

ریسک های پروژه

پیمانکاران دست دوم

نیروی کار

 

 

تورم

 

نوسانات نرخ ارز

 

ریسک های خارجی

 

قوانین و مقررات

 

حوادث غیر مترقبه

 

سیاسی

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم مهر 1390ساعت 22:48  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  | 

بیان یک تجربه (نجفی سارو 4)

 

بیمه نمودن کالا بنام  شخصیت حقوقی و یا شخصیت حقیقی

این مطلب توسط اقای دکتر رعدی در کلاس فرایند ارزیابی خسارت بیان گردید.

در یک دعوایی شخصی بوده است که دعوائی را علیه یک شرکت بیمه ای اقامه کرده است تیرک های چوبی قابل احتراق بوده است یک شرکتی تاسیس میکند و تمام تیرکها را منتقل میکند به ان شرکت و عملا این شرکت مالک تیرکها میگردد ولیکن می آید این تیرکها را بیمه شخص خودش میکند و شرکت مال این شخص است ولیکن تیرکها را بنام شخص حقیقی بیمه می کند و نه به نام شخص حقوقی .

بدادگاه میروند و طرفین موضوع خود را بیان مینمایند که فرد

این تیرکها آتش میگیرند و بدادگاه می روند چرا که بیمه گذار میگوید شما باید تیرکها را بنام شرکت بیمه میکردید و نه بنام خودتان  .

شرکت بیمه ای محق هست چرا که نفع بیمه ای شما داشته اید و شما نباید مال دیگری را برای خود بیمه میکردید بنابراین  شما چوب را سوزاندید مالک چوب شرکت بوده است چه کسی درامد خودرا سوزانده است دادگاه میگوید که مال خودت را بیمه نکردید بلکه نفع خودت را از فروش آن کالا که مربوط به شما هم نبوده است بیمه کرده بودید.

چوب مال شما نیست ولیکن اگر درامد بدست آمده خود را بیمه میکردید انگاه من نفع بیمه ای شما را پرداخت مینمودم .

+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم مهر 1390ساعت 23:57  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  | 

فرایند نحوه ثبت نام و شرکت در ازمون جهت کسب پروانه ارزیابی خسارت بیمه ای در رشته مهندسی

چند تن از دوستان بنده در رابطه با روند چگونگی شرکت در آزمون و کسب پروانه ارزیابی خسارت بیمه سئوال نمودند . جهت آنکه کار خود را اندکی راحت تر نمایم و یا آنکه زیاد برای دوستان نخواهم صحبت نمایم تصمیم گرفتم فرایند کار را برایشان تدوین نموده و با دادن آدرس این وبلاگ عملا" کار خود را اندکی راحت تر کنم در تدوین این فرایند از سایت بیمه مرکزی اطلاعات را که در دوره های پیش برداشته بودم استفاده مینمایم بدیهی است دوستان عزیز میزان انحراف یادداشت های بنده را با بیمه مرکزی می توانند بمرور بررسی نمایند و جهت اصلاحبه بنده تذکر دهند .

1-    آگهي‌اعطاي‌پروانه‌ارزيابي‌خسارت

فراخوان دوره ...........
اعطاي پروانه فعاليت ارزيابي خسارت بيمه
اي

بيمة مركزي ج.ا.ايران در اجراي بند 5 ماده 17 قانون تأسيس بيمة مركزي ايران و بيمه‎گري و بر اساس آيين‎نامه اعطاي پروانه و نحوه فعاليت مؤسسات ارزيابي خسارت بيمه اي شماره 50 مصوب شوراي عالي بيمه و مكمل‎هاي آن و مقررات مربوط، به منظور استفاده از نيروهاي متخصص و كارآمد در جهت تعميم و گسترش بيمه و پيشبرد عرضة خدمت و فعاليت‎هاي بيمه‎اي، به متقاضيان واجد شرايط پروانة فعاليت ارزيابي خسارت بيمه‎اي اعطاء مي‎نمايد.

تعريف: ارزياب خسارت بيمهاي شخصي است كه وظيفة بررسي و تحقيق در مورد علت و مقدار خسارت و تشخيص ميزان تعهد بيمهگر طبق شرايط بيمه نامه و نيز مذاكره براي تعديل و تسويه خسارت يا خسارتهاي مورد ادعا را به عهده دارد.

براي دريافت پروانه ارزيابي خسارت بيمه‎اي متقاضيان بايد واجد شرايط زير باشند:

شرايط عمومي متقاضيان:

1. تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران.

2. حسن شهرت، نداشتن سوء پيشينة كيفري و سابقة ارتكاب و معاونت در يكي از جرائم موضوع مادة 64 قانون تأسيس بيمة مركزي ايران و بيمه‎گري و يا هرگونه محكوميت ديگري كه منجر به محروميت از حقوق اجتماعي شده باشد.

3. عدم اعتياد به مواد مخدر به تأييد مراجع ذيربط.

4. ارائه كارت پايان خدمت وظيفة عمومي يا معافيت دائم يا خريد خدمت وظيفة عمومي (براي آقايان).

شرايط اختصاصي متقاضيان:

1. داشتن حداقل مدرك تحصيلي ليسانس.

2. دارا بودن يكي از شرايط الف يا ب:

الف ـ داشتن دو سال سابقة كار مفيد بيمه‎اي به تشخيص بيمة مركزي ج.ا.ايران.

ب ـ داشتن دو سال سابقه كار مفيد در تعيين و كارشناسي خسارت و طي موفقيت آميز دورة آموزشي به مدت 40 ساعت. (مراجعه شود به بخش توضيحات)

3. موفقيت در آزمون كتبي و مصاحبة تخصصي بيمة مركزي ج.ا.ايران.

مدارك لازم:

1. فرم تقاضاي تكميل شده (فقط با خودكار آبي، با دقت و خوانا).

2. تصوير خواناي تمام صفحات شناسنامة عكس‎دار.

3. تصوير خواناي آخرين مدرك تحصيلي.

4. چهار قطعه عكس 4×3 جديد، تمام رخ، پشت نويسي شده (يك قطعه روي فرم تقاضا الصاق شود).

5. اصل فيش بانكي مبني بر واريز مبلغ 100.000 ريال به حساب جام شمارة 05/16555555 به نام بيمة مركزي ج.ا.ايران نزد بانك ملت بابت هزينه ثبت نام متقاضي.

6. تصوير پشت و روي كارت پايان خدمت عمومي يا معافيت دائم يا خريد خدمت (ويژه آقايان).

7. اصل گواهي سابقة كار مفيد بيمه‎اي در بخش‎هاي تعيين و برآورد خسارت شركت‎هاي بيمه در رشته مورد تقاضا از مديريت مربوطه شركت هاي بيمه به بيمة مركزي ج.ا.ايران. (شرط الف بند 2 شرايط اختصاصي متقاضيان).

8. اصل گواهي سابقة كار مفيد در تعيين و كارشناسي خسارت از شركت‎هاي بيمه يا مراجع ذيربط ديگر به بيمة مركزي ج.ا.ايران. (شرط ب بند 2 شرايط اختصاصي متقاضيان).

تصوير يك مورد گزارش كارشناسي تهيه شده در رشته مورد تقاضا توسط متقاضي.

ساير نكات:

1. متقاضيان واجد شرايط بايد مدارك لازم را حداكثر تا پايان وقت اداري ...../....../............ با پست سفارشي به نشاني تهران، بزرگراه آفريقا، نبش ناهيد شرقي، شماره 223، بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران، كد پستي 1915713119، يا صندوق پستي شمارة 5588-19395 ارسال نمايند.

2. به‎ مداركي كه ناقص باشد يا بعد از تاريخ فوق به پست تحويل گردد ترتيب اثر داده نمي‎شود. وجه پرداختي و مدارك ارسالي به هيچ وجه مسترد نخواهد شد.

3. آزمون در تاريخ پنجشنبه ......../.........../.....، ساعت 9 برگزار خواهد شد. كارت ورود به جلسه ساعت 8 همان روز، با ارائه كارت شناسايي معتبر در محل برگزاري آزمون توزيع مي گردد.

مكان برگزاري آزمون: پژوهشكده بيمه به نشاني سعادت آباد، بين ميدان كاج و ميدان شهرداري(قيصر امين پور) خيابان سرو غربي پلاك 219.

مواد آزمون:

1) مجموعه قوانين و مقررات بيمه هاي بازرگاني

2) اصول و كليات بيمه‎هاي بازرگاني

3) فرايند ارزيابي خسارت بيمه‎اي

توضيحات:

1. از متقاضياني كه حد نصاب نمرة لازم در آزمون كتبي را كسب نمايند، براي شركت در مصاحبه تخصصي دعوت بعمل خواهد آمد.

2. برنامه و شرايط برگزاري دورة آموزشي (شرط ب بند 2 شرايط اختصاصي متقاضيان) به شرح زير مي‎باشد:

الف ـ مدت دوره آموزشي : 40 ساعت (يك هفته)

ب ـ زمان برگزاري: ......./........./90 لغايت ....../........../90 و ........../......../90 لغايت 16/4/90 به مدت يك هفته.

ج ـ مكان برگزاري: بعداً اعلام خواهد شد.

د – هزينة دوره آموزشي: بعداً اعلام خواهد شد. (شامل مواد و جزوات آموزشي، ناهار و پذيرائي)

تذكرات:

1. تذكر مهم: هر متقاضي صرفاً مجاز به انتخاب يكي از رشته‎هاي مندرج در فرم "تقاضاي ثبت نام" و شركت در آزمون مربوط مي‎باشد.

2. ارزيابان خسارت بيمه‎اي نمي‎توانند عضو هيئت مديره، مدير عامل يا كارمند شركت‎هاي بيمه، شركت‎هاي نمايندگي يا كارگزاري بيمه و دفاتر ارتباطي بوده يا نماينده يا كارگزار بيمه باشند.

بنابراين هر يك از متقاضيان مشمول بند فوق (اعضاي هيئت مديره، مدير عامل و كارمندان شركت‎هاي بيمه، شركت‎هاي نمايندگي يا كارگزاري بيمه و دفاتر ارتباطي و نمايندگان و كارگزاران بيمه) حداكثر تا زمان دريافت پروانة ارزيابي خسارت بيمه‎اي، لازم است از شغل خود استعفا دهند.

3. به گواهي هاي صادره از سوي شعب شهرستان شركت هاي بيمه ترتيب اثر داده نخواهد شد.

4. هرگونه اطلاع رساني از طريق سايت بيمه مركزي ج.ا.ايران انجام خواهد شد.

توجه: به متقاضيان محترم توصيه مي گردد قبل از تاريخ دوره هاي آموزشي ، آزمون كتبي و مصاحبه تخصصي، براي اطلاع از تغييرات احتمالي به سايت مذكور مراجعه نمايند.

اعطاي پروانه و نحوه فعاليت مؤسسات ارزيابي خسارت بيمه ‏اي

شوراي عالي‏ بيمه در اجراي بند 5 ماده 17 قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمه ‏گري در جلسه مورخ 3/4/1382 آيين نامه اعطاي پروانه و نحوه فعاليت مؤسسات ارزيابي خسارت بيمه ‏اي را در ده ماده و سه تبصره به شرح زير تصويب نمود:

ماده 1. موسسه ارزيابي خسارت بيمه ‏اي شخص حقوقي است كه طبق اين آيين ‏نامه وظيفه بررسي و تحقيق در مورد علت و مقدار خسارت و تشخيص ميزان تعهد بيمه ‏گر طبق شرايط بيمه نامه و نيز مذاكره براي تعديل و تسويه خسارت يا خسارت‎هاي مورد ادعا را به عهده دارد.

تبصره ـ بيمه مركزي ايران مي‏تواند به اشخاص حقيقي واجد شرايط مندرج در ماده 3 اين آئين‎نامه پروانه ارزيابي خسارت در يك رشته معين بدهد. اينگونه ارزيابان نيز مشمول ضوابط اين آئين ‎نامه خواهند بود.
ماده2. ثبت مؤسسه ارزيابي خسارت منوط به آن است كه بيمه مركزي ايران اساسنامه آن را تأييد و موافقت كتبي خود را اعلام نمايد.

ماده3. براي دريافت پروانه ارزيابي خسارت در يك يا چند رشتة‌ بيمه ‎اي، موسسين و شركاء بايد واجد شرايط زير باشند:

1ـ تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران.

2ـ نداشتن سوء پيشينه كيفري و سابقه ارتكاب يا معاونت در يكي از جرائم موضوع ماده 64 قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمه گري.

3ـ داشتن حسن شهرت و موفقيت در آزمون كتبي و شفاهي بيمه مركزي ايران.

4ـ داشتن حداقل مدرك تحصيلي ليسانس.

5ـ داشتن دو سال سابقه كار مفيد بيمه ‎اي به تشخيص بيمه مركزي ايران يا طي موفقيت‎آميز دورة آموزشي به مدت 40 ساعت كه برنامة آن را بيمه مركزي ايران تهيه و اجرا مي‎نمايد.
6ـ عدم اعتياد به مواد مخدر به تأييد مراجع ذيربط.

7ـ انجام خدمت وظيفه عمومي و يا ارائه برگ معافيت دائم يا خريد خدمت وظيفه عمومي براي آقايان.
تبصره ـ اعضاء هيئت مديره و مدير عامل مؤسسه الزاماً از بين مؤسسين و شركاء انتخاب خواهند شد.
ماده 4. موسسين و شركاء موسسه ارزيابي خسارت نمي‏توانند عضو هيئت مديره، مديرعامل، يا كارمند شركت‏هاي بيمه، شركتهاي نمايندگي يا كارگزاري بيمه و دفاتر ارتباطي بوده يا نماينده يا كارگزار بيمه باشند.
ماده 5. بيمه مركزي ايران مؤسسات ارزيابي خسارت را با توجه به توان تخصصي آنها رتبه‏ بندي خواهد كرد.
ماده 6. مؤسسه ارزيابي خسارت براي دريافت پروانه فعاليت بايد تضميني بصورت وجه نقد يا ضمانت نامه بانكي يا وثيقه ملكي يا بيمه نامه مناسب و يا تركيبي از موارد ياد شده بمنظور حسن انجام كار و تضمين حقوق شركتهاي بيمه، بيمه‏ گذار يا ساير اشخاص ذينفع به ترتيبي كه بيمه مركزي ايران متناسب با رتبه مؤسسه مشخص مي‎نمايد نزد بيمه مركزي ايران توديع نمايد.

ماده 7. موسسه ارزيابي خسارت موظف است گزارش خود را به صورت مستدل و مستند كه حداقل شامل موارد زير باشد تهيه و حسب مورد به شركت بيمه و يا بيمه‏ گذار ارائه نمايد:
1ـ مشخصات كامل مكان، زمان و علت وقوع خسارت، مبلغ خسارت تحقق يافته و خطر يا حادثه ‎اي كه منجر به وقوع خسارت شده است.

2ـ انطباق خسارت با شرايط قرارداد بيمه و تعيين مبلغ خسارت قابل پرداخت توسط بيمه‏ گر و علت تفاوت (احتمالي) بين مبلغ خسارت تحقق يافته و قابل پرداخت.

3ـ امكان تحقق شرايط جانشيني و حدود خسارت قابل بازيافت توسط بيمه‏‏ گر.

ماده 8. موسسه ارزيابي خسارت، مؤسسين و شركاء همچنين اقارب نسبي و سببي درجه 1 از طبقه اول آنان نبايد هيچ گونه نفع مستقيم يا غيرمستقيم در خسارت تحت ارزيابي خود داشته باشند.
ماده 9 . در صورت تخلف مؤسسه ارزيابي خسارت از قوانين، مقررات و ضوابط مربوط و يا از دست دادن صلاحيت لازم، بيمه مركزي ايران مي‏تواند با تصويب هيئت عامل پروانه فعاليت آن را معلق يا لغو نمايد.
ماده 10. از اول تير ماه 1383 شركت‎هاي بيمه مجاز به استفاده از خدمات مؤسسات و اشخاصي كه داراي پروانه ارزيابي خسارت از بيمه مركزي ايران نيستند براي امر ارزيابي خسارت نمي‎ باشند.
تبصره ـ آن دسته از مؤسسات معتبر ارزيابي خسارت كه در خارج از ايران به ثبت رسيده‎ اند و بصورت بين ‎المللي فعاليت مي‎نمايند از شمول اين ماده مستثني هستند

فرم تقاضاي ثبت نام

عكس 4×3

نام و نام خانوادگي

نام پدر:                                 تاريخ تولد:

شماره شناسنامه:                       محل صدور:

رشتة تحصيلي:                         آخرين مدرك تحصيلي:

شغل فعلي (با ذكر نوع رابطه استخدامي و محل فعاليت):

نشاني دقيق محل كار:

شغل همسر ( در صورت تأهل):                             تلفن:

رشتة مورد نظر براي ارزيابي خسارت (فقط يك رشته):

1-باربريo 2- اتومبيلo 3- آتش‎سوزيo 4- مهندسي o 5- حادثه  o6- درمان o 7- حادثه و درمان o

نشاني دقيق متقاضي:

 

تلفن:

امضاء

در اين قسمت چيزي ننويسيد:

10     70       60           50             40             30             20                    90   80

پس از ثبت نام سایت و واریز مبلغ 100.000 ریال و سایر درخواستهایی که بیمه داشته است ،این سازمان  اطلاعيه برگزاري دورة آموزشي ارزيابان خسارت بيمه در سایت خود درج خواهد نمود و از افرادی که واجد صلاحیت شرکت در کلاس می باشند را اعلام می نماید .

و این هم اطلاعیه شرکت در کلاس:

به اطلاع مي‌رساند بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران در اجراي بند 5 ماده 17 قانون تأسيس بيمه مركزي و بيمه‌گري و نيز بر اساس آيين‌نامه شماره 50 مصوب 3/4/1382 شورايعالي بيمه اقدام به برگزاري دوره آموزشي براي متقاضيان پروانه ارزيابي خسارت بيمه‌اي نموده است.

بر اين اساس هفتمين دورة آموزشي «ارزيابان خسارت بيمه‌اي» به مدت پنج روز از روز شنبه .../../1390 تا روز چهارشنبه ..../.../1390 از ساعت 00/8 الي 00/18 در محل پژوهشكده بيمه برگزار خواهد شد. مقتضي است ضمن برنامه‌ريزي لازم براي حضور منظم و كامل طبق برنامه تعيين شده، در دورة آموزشي مذكور شركت فرماييد.

تأكيد مي‌نمايد عدم حضور در دوره به منزله انصراف از شركت در آزمون ارزيابي خسارت بيمه‌اي خواهد بود. هزينه دورة آموزشي مبلغ 2.450.000 ريال مي‌باشد. خواهشمند است مبلغ مذكور را به حساب شماره 2178959001000 بانك ملي شعبه سعادت‌آباد، كد 1011 به نام پژوهشكده بيمه
(قابل پرداخت در تمام شعب) واريز و تصوير فيش واريزي را قبل از شروع دوره به نمابر 22066065 ارسال فرماييد و همچنين اصل فيش بانكي را در زمان شروع دوره به مسئول واحد آموزش پژوهشكده بيمه ارائه فرماييد.

براي كسب هرگونه اطلاع با تلفن 22071891 و 22066064 (گروه آموزشهاي آزاد) تماس حاصل نماييد.

اسامي واجدين شرايط شركت در دوره آموزشي فوق به تفكيك رشته، به شرح ليست پيوست مي‌باشد.
محل برگزاري كلاس‌ها:

پژوهشكده بيمه، تهران، سعادت‌آباد، ميدان كاج، خيابان سرو غربي، پلاك 43

 

فهرست واجدين شرايط شركت در دوره آموزشي

متقاضيان پروانه ارزيابي خسارت بيمه اي دوره هفتم

رديف       نام           نام خانوادگي           رشته ارزيابي خسارت

   آتش سوزي          

    درمان

    مهندسي

     اتومبيل

پس از شرکت در ازمون و کسب نمره قبولی (این نمره برای دوره های مختلف متفاووت میباشد وافراد شرکت کننده میتوانند میزان نمره قبولی را از مسئولین بیمه مرکزی سئوال نمایند.

پس از آزمون حدود یک ماه بعد نمرات اعلام میگردد و کسانی که مورد پذیرش جهت مصاحبه هستند لیست آنها در سایت اعلام میگردد .مانند متن ذیل

اسامي مصاحبه شوندگان آزمون ارزيابان خسارت بيمه اي دوره 7  ، رشته مهندسي

با توجه به موارد زير:

1- هر گونه اطلاع رساني در خصوص قبول شدگان از طريق سايت بيمه مركزي ج.ا ايران  انجام خواهد گرفت.

2- ضروري است افراد شركت كننده درجلسه مصاحبه يك ساعت قبل از ساعت تعيين شده  در  بيمه مركزي ج.ا.ايران حضور بهم رسانند.

3-  افرادي كه امكان شركت در جلسه مصاحبه را ندارند ، ضروري است مراتب را يك روز قبل به شماره 26214890 اطلاع داده  و درخواست شركت در جلسه دوره آينده را كتباً به يكي از شماره هاي ذيل  فاكس نمايند : 22054099 /22023299 / 22020288

4-  افرادي كه در آزمون كتبي دوره قبل قبول شده اند  امكان انصراف يا تعويق زمان مصاحبه به دوره بعد را ندارند و درصورت انصراف از مصاحبه مجدداً بايد درآزمون كتبي  شركت نمايند.

5- زمانبندي مصاحبه شركت كنندگان رشته هاي ديگر متعاقباً اعلام خواهد شد.

6- محل برگزاري مصاحبه : بيمه مركزي ج.ا.ايران ، دفتر مديريت آموزش و توسعه  ( بزرگراه آفريقا – نبش بلوار ناهيد شرقي شماره 223 ).

+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم مهر 1390ساعت 23:52  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  | 

بیان یک تجربه (نجفی سارو 3)

یکی از اساتید ما در درس فرایند ارزیابی خسارت (آقای دکتر رعدی)نقل می نمود که :

درخواست خسارت پس از وقوع حادثه

پرونده ای را مطالعه نمودم  که یک شرکتی بوده است که یک ساختمان را بیمه اتش سوزی نموده بود و بعد از چند ماه مالک آن ساختمان تصمیم به تخریب آن ساختمان می نماید و با یک شرکت ساختمانی در خصوص تخریب آن قرارداد می بندد و در شرف تخریب ساختمان بوده است قبل از شروع عملیات تخریب ساختمان خسارت می بیند و ناشی از عاملی بوده است که در چهار چوب بیمه ان ساختمان نیز بوده است . این پرونده واقعی است و از بیمه شکایت میکند که بیائید به من پول بدهید بیمه اعلام می کند که از تخریب این بنا شما نفع بیمه ای نمی دیدید بنابراین به شما پرداختی نخواهد شد . مالک اعلام می نماید  که من منصرف شده بودم از موضوع  تخریب و میخواستم در آن اقامت نمایم بنابراین باید خسارت را نیز پرداخت نمائید . این رای بنفع بیمه گذار صادر گردیده است در واقع دادگاه بحد کفایت موشکافی هم کرد ولیکن حق برگشت از قرارداد بواسطه وجود ساختمان  سبب میگردد که دادگاه رای را به بیمه گذار می دهد.

+ نوشته شده در  دوشنبه هجدهم مهر 1390ساعت 0:25  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  | 

بیان یک تجربه (نجفی سارو 2)

بنقل از دوست عزیزی

وقوع سیل بر روی مسیر راهسازی انجام شده

ضرورت حضور کارشناس ارزیاب خسارت بلافاصله پس از اعلام بیمه گذار : یکی از بیمه گذاران مبلغ خسارت وارده به موضوع بیمه را 10 برابر خسارت وارد شده به پروژه اعلام نموده است . در اینگونه مواقع یکی از نکات بسیار پراهمیت آنست که ارزیاب خسارت سریعا" در موقعیت خسارت دیده پروژه حضور یابد و نسبت به بازدید محلی از پروژه و انجام صورت مجلس با بیمه گذار اقدام نماید . در یکی از موارد بیمه گذاری 10 برابر خسارت وارده را اعلام نمود زمانی که ارزیاب خسارت پس از 2 روز در محل حادثه حضور یافت کیلومتراژ وقوع سیل بر روی جاده را در بخش هایی مشاهده نمود که خارج از حوزه بیمه نامه بوده است بنابراین محدوده بیمه نامه بسیار مهم است که دقیق نوشته شود تا در مواقعی که سیل می اید امکان شناسائی دقیق موقعیت ورود خسارت امکان پذیر باشد

+ نوشته شده در  یکشنبه هفدهم مهر 1390ساعت 7:6  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  | 

بیان یک تجربه (نجفی سارو 1)

  • به نقل از دوست عزیزی
  •  
  • خرید بیمه نامه و اصل صداقت در خرید بیمه نامه

شرکتی امروز بیمه نامه را می خرد ولیکن پرداخت هزینه آنرا به فردا موکول میکند و میگوید تاریخ عقد بیمه نامه را از فردا بزنید اشکال ندارد . فردا سیل می اید و خسارت سنگینی به او وارد میکند .فردا هم پول را میدهد و عملا" بیمه نامه ظاهرا" جاری میگردد . ولیکن اداره بیمه از پرداخت خسارت به او اجتناب میکند چرا؟

 

جواب: بیمه گذار پس از وقوع سیل بدنبال دریافت خسارت اقدام میکند و اعلام خسارت دیدن میکند . چون موضوع خسارت و انجام بیمه پروژه دقیقا" 1 روز بعد از وقوع عقد بیمه بوده است بیمه گر مرکزی ونه بیمه گر نمایندگی!! به موضوع با شک می نگرد  و تلاش در شناسائی فرایند خرید بیمه می نماید. براساس تحقیقات انجام شده از وضعیت آب و هوائی منطقه از 24 ساعت قبل از شروع بیمه نامه بارندگی شروع شده بود ولیکن هواشناسی اعلام نموده بود که هوا طوفانی است و احتمال وقوع سیل بسیار زیاد است و ستاد حوادث اعلام میکند که سیل دارد می آید .بیمه گذار که این موضوع را مشاهده میکند بشدت بدنبال خرید بیمه از طریق نمایندگی میگردد و آنقدر به نمایندگی اصرار میکند که نمایندگی می پذیرد و بیمه نامه را صادر می نماید ولیکن پول را یک روز بعد پرداخت میکند . بر اثر بارندگی (حادثه)اتفاق می افتد یعنی اینکه زمینه آمادگی برای سیل اعلام شده بود بیمه گر مرکزی بعلت عدم حسن نیت در بیمه گذار از پرداخت خسارت سرباز زد موضوع در اثر شکایت بیمه گذار به دادگاه رفت و نهایتا" دادگاه رای را به بیمه گر داد و هیچگونه خسارتی به بیمه گذار پرداخت نشد.

+ نوشته شده در  شنبه شانزدهم مهر 1390ساعت 7:59  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  | 

چگونه ارزیابان خسارت را ارتقاء کیفی دهیم ؟

در حال حاضر بیمه مرکزی در اندیشه ارتقاء کمیت ارزیابان خسارات بیمه ای می باشد ولیکن در حوزه رشد کیفی این ارزیابان تاکنون کسی اقدام عملی ننموده است .  البته انجمن ارزیابان خسارات بیمه ای با فعالیت های که داشته اند ظاهرا" بدنبال احیاء این موضوع می باشند ولیکن اقدام موثری تاکنون صورت نگرفته است .البته این معمول جامعه ما می باشد که فرایندهای اجرائی و عملیاتی کارها بقدری زمانبر می گردد که عملا" شکل مناسب خود را از دست میدهد و برای موضوعی که  بنائی را احداث نموده بودیم تغییر ماهیت میدهد  بهرحال بمنظور ارتقاء جایگاه ارزیابان خسارت در ایران پیشنهاداتی وجود دارد که در صورت تیز بینی مسئولین این امر میتوان شاهد ارتقاء کیفی این رشته هم باشیم اگر نه همانند بسیاری از رشته های کارشناسی این رشته هم فدای بی تدبیری برخی از افراد وسازمانها خواهد شد . پیشنهادات ذیل را می توان با تشکیل کمیته های راهبری در هر سازمان بیمه ای بررسی و ارزیابی  و مورد نقد و بررسی قرارداده وبا اینکار امکان برنامه ریزی جهت ارتقاء این جایگاه را پی ریزی نمود.

1-    رتبه بندی ارزیابان خسارت :

ارزیابان خسارت براساس کمربند سفید تا مشکی دان 10 (همانگونه که در ورزشهای رزمی و یا در سیستم مشاوران فنون  6 سیگما وجود دارد ) بمنظور طبقه بندی ارزیابان خسارت بیمه ای برحسب میزان تجربیات کسب شده مختلف طبقه بندی گردند. لازم به یادآوری است که رتبه بندی درجات یک تا سه برای این سیستم در حال حاضر و با شرایط روز دنیا مناسب نمی باشد و منطقی برای این رتبه بندی تهیه یک جدول ارزیابی برای ارزیابان توسط همان بیمه گران و بیمه گذاران می باشد بدین صورت که فنی بودن نوع فعالیت ها ، میزان فعالیتها و میزان مبلغ خسارت های ارزیابی شده و تناسب بین ادعای بیمه گذار و مبلغ نهائی توافق شده با بیمه گر وبیمه گذار می باشد و نمراتی است که در اثر ارزیابی افراد از سوی بیمه گران و بیمه گذاران کسب مینمایندو نهایتا" کسب میانگین نمرات از بین تعداد فعالیت های مشخص می باشد. بدیهی است بنقد گذاشتن این پیشنهاد میتواند موضوع رتبه بندی را پربارتر نماید.

1-    داشتن لوگوی مناسب برای ارزیابان خسارت بیمه :

2-   داشتن کمیته مشورتی به ارزیابان توسط خبرگان حوزه های مختلف

3-  داشتن کمیته علمی تدوین کننده دستورالعملهای مختلف ارزیابی (یک نمونه دستورالعمل نحوه ارزیابی خسارت تدوین نموده ام که تقدیم مدیر آموزش و توسعه آقای نوروزی بیمه مرکزی نمودم ):

تدوین دستورالعملی مبنی بر نحوه استفاده از ارزیان خسارت بیمه ای بسیار مهم است که شرکت های بیمه و یا سازمان بیمه مرکزی مدون نماید تا هم ارزیابان خسارت تکلیف خود را بدانند و در اثر بیکاری برخی از انها  میزان خبره گی آنها کم نگردد و هم سمینارهای بازآموزی و مطالعه موردی توسط ارزیابان خسارت بیمه ای ارائه گردد تا دانش بدست آمده به همه منتقل گردد و همچنین در آینده نیز بیمه گر ها امکان استفاده از نکات آموزشی بدست آمده را داشته باشند . بدیهی است در این دستورالعمل این امکان وجود دارد که میزان توانمندی – سوابق – حداکثر میزان کار ارزیابان خسارتی که میتوانند کار انجام دهند مشخص گردیده و طبق جدول و طبقه بندی و رده بندی انجام شده کارها واگذار گردد در اینصورت است که همگی کار انجام میدهند و هر کس میتواند بمیزان خبره گی خود کار کند و فضای رقابتی سا لمی هم رخ خواهد داد.

 4-   برقراری جلسات دوهفتگی و یاماهانه :

یکروز مشخص در ابتدا یا انتهای هر ماه و هر بار پرداختن به یک نوع بیمه (بیمه باربری ،اتش سوزی ،مهندسی،اتومبیل و....) جهت بحث و بررسی در خصوص خسارت های رخ داده و بحث و بررسی در خصوص نوع کارشناسی انجام شده و نزدیکتر شدن به اهداف فنی ارزیابان

5-   برگزاری سیمنارهای مختلف نیم و یک روزه برای پرتفوهای مختلف با همکاری ارزیابان تخصصی درهر بخش (تشکیل کمیته آموزش برای انجمن ):

شرکت های بیمه سمینارهای نیم روزه ای برای بیمه گذاران عمده وکلان خود در سطوح مختلف برنامه ریزی و برگزار نمایند و در این سمینار که کلیه کارشناسان بیمه گذار شرکت می نمایند خسارتهایی که به این کارفرمایان  وارد گردیده مورد مطالعه واقع گردد و نقاط ضعف و قوت بیمه نامه و یا وضعیت پرداخت خسارت موردبحث و بررسی در درون سمینار واقع شود.

6-   براساس درخواست ارزیاب امکان مطالعه گزارش ارزیاب در کمیته مشورتی خبرگان وجود داشته باشد.

7-  درصدی از وجوه دریافتی ارزیابان تا سقف مشخصی جهت ارتقاء انجمن ارزیابان خسارت مستقیما" بحساب انجمن واریز گردد جهت برنامه ریزی کارهای آینده حتی کمتر از یک درصد

8-  دستورالعمل تعرفه دریافتی برای ارزیابان خسارت با  پیشنهاد انجمن وتصویب بیمه گرها و صحه گذاری بیمه مرکزی نهائی گردد.

9-   دوره های بازآموزی برای ارزیابان خسارت با همکاری پژوهشکده بیمه راه اندازی گردد.

10- دفترچه سالیانه ارزیابان خسارت توسط بیمه مرکزی تدوین گردد.

11- اختصاص اتاقی در بیمه مرکزی به انجمن ارزیابان خسارت

بیمه مرکزی یک اتاق حتی بصورت مشترک و یا پشتیبانی و اتکائی اختصاص یافته و تکمیل بانک اطلاعاتی ارزیابی های مختلف در بیمه مرکزی پایه ریزی گردد. و یک نسخه الکترونیکی از ارزیابی انجام شده تحویل دبیر خانه خسارت دربیمه مرکزی گردد.

12-                        ارتقاء و فعال سازی وب سایتی اختصاصی برای ارزیابان خسارت  :

تشکیل وب سایتی مناسب و دینامیک با جذب یک نفر فعال برای بروز نگهداری این سایت و جذب بخش های تبلیغاتی برای این سایت حتی تبلیغ ارزیابان حقیقی و حقوقی

13-                       بازدید های ادواری جهت کنترل ریسک پس از صدور بیمه نامه :

چنانچه شرکت های بیمه ای نسبت به بازدید در شروع عقد بیمه نامه و تداوم بازدید بصورت  ادواری از پروژه هایی که بیمه می نمایند اقدام نمایند بسیاری از این خسارتهایی که پرداخت مینمایند عملا" حذف و یاکاهش می یابد چرا که بهر صورت در جامعه ایران و با فرهنگ موجود در ایران جمله ای وجود دارد که بهر حال انتهای همه این خسارت ها درصدی توسط بیمه پرداخت خواهد شد و این نکته سبب گردیده است که بعلت عدم بازدید های ادواری توسط شرکت های بیمه ای تبدیل به یک فرهنگ گشته است و چنانچه برای این موضوع چاره ای اندیشیده نشود قطعا" شرکت های بیمه در آینده با ضررهای هنگفتی مواجه شده و نهایتا" در نرخ بیمه پروژه ها ویاضرایب ریسک در پروژه ها می بایستی تجدید نظر گردد . یکی از این موارد وضعیت برنامه زمانبندی و تقدیم و تاخر در روند اجرای بخش های مختلف پروژه و ریسک پذیر نمودن بخشهای از پروژه نسبت به سایر بخش ها موردنظر قرارمیگیرد. برای این بازدید ها شرکت های بیمه میتوانند از ارزیابان خسارت تا یکسال سابق پس از اخذ پروانه بخوبی استفاده نمایند و با اینکارعملا" هم در مهارت سازی این افراد بخوبی عمل نموده اند و هم در شناسائی میزان خبرگی این افراد

14-                       اجباری نمودن و ارتقاء جایگاه مدیریت HSEI  در کلیه پروژه ها بعنوان درصدی از ریسک پروژه در زمان عقد بیمه نامه :

به سازمان برنامه و دولت پیشنهاد گردد که خسارت در پروژه ها بعلت عدم رعایت نکات ایمنی روز بروز در حال پیشرفت است و چنانچه در مناقصات دولتی آیتم جداگانه ای برای موضوع HSE و کنترل کیفیت درست گذاشته نشود در اینده شرکت های بیمه  با ورشکستگی مواجه میشوند. و شرکت های بیمه نیز برای کلیه پروژه های خود وجود واقعی این جایگاه در پروژه ها را حداقل 10% از ریسک پروژه مشخص نمایند و در قراردادها این موضوع درنظر گرفته شود.

15-                       لزوم ارزیابی دوره ای کارشناسان ارزیاب خسارت بیمه :

یکی از کارشناسان ارزیابی خسارت پروژه ای را چهار میلیارد ریال عنوان مینمایند و کارشناس دیگری این ارزیابی را حدود دو میلیارد ریال . با بررسی روند گزارشات کارشناسان بیمه در می یابیم که کارشناسان بیمه خصوصا" کارشناس اول اعزامی در برآورد خود دچار خطا گردیده است که جادارد در اینگونه مواقع شرکت های بیمه گر بتوانند به انجمن ارزیابان خسارت نامه ای ارسال و موضوع رادرخواست نمایند که مورد بررسی فنی قرار گیرد . بدیهی است با تشکیل جلسه ای ویژه نسبت به تشریح موضوع و آگاه سازی کارشناسان خبره سازمان همشاهد ارتقاء جایگاه ارزیابان خواهیم بود و هم افراد خبره از لابلای این افرادبیرون کشیده خواهند شد.

16-  بیمه حداکثر مبلغ قرارداد:

بیمه گر در بالاترین مبلغ بیمه ای که برای بیمه گذار تنظیم مینماید با حداکثر سقف ریالی مبلغ قرارداد خواهد بود و قطعا" میزان خسارت پرداختی بعلت وجود فرانشیزها کمتر از مبلغ قرارداد خواهد بود لذا تا زمانی که قراردادی با پیمانکار منعقد نگردد بیمه نامه ای هم منعقد نخواهد شد . این موضوع عملا" کارفرمایان را هدایت میکند قراردادهایی که آماده انعقاد است را هر چه زودتر به پیمان برسانند که زمینه احتمال ورود خسارت را بحداقل برسانند و از امکانات بیمه ای در زمان وقوع خسارت بهره مند گردند.  لذا جادارد شرکت های بیمه ای نسبت به عقد قرارداد بیمه در زمان شروع با توجه به فصل سیلابی منطقه و یا سایر پارامترهایی که امکان وقوع خسارت سریع را فراهم میکنند دقت نموده و ضرایب ریسک و سایر پارامترهای تاثیر گذار در نرخ بیمه بصورت درست واصولی درج خواهد شد.

 17-                       یکسان سازی نام قراردادهای بیمه :

یکی از نکات جالب توجه نام موضوعات بیمه ای مختلفی بوده است که در بیمه های مختلف بنام های متفاوت مشخص شده است بعبارت دیگر موضوعات بیمه ای همه جا هماهنگی نشده است برای مثال :

بیمه ایران : تمام خطر پیمانکاران(CAR)

بیمه آسیا:تمام خطر مقاطعه کاری

بیمه البرز:تمام خطر پیمانکاری

توصیه میگردد کلیه شرکت های بیمه حداقل نام های قراردادهای بیمه را یکسان سازی نمایند .

ضمنا" نام تمام خطر پیمانکاری به بیمه خطرات پیمانکاری تغییر یابد چون همین نام سبب گردیده است که بسیاری از افراد مهندسی تصور مینمایند که بیمه تمام خطر یعنی واقعا" کلیه خطرات را پوشش میدهد ولیکن اکنون میدانیم که این موضوع صحت ندارد. و متناسب با تسدید ریسک بیمه نامه قابل تغییر است.

18-                       کلوزها

      برای هریک از کلوزهای قراردادها تفسیر نامه ای نوشته شود تا  کلیه بیمه گران در جاهای مختلف بصورت یکپارچه و واحد از این کلوز ها بصورت تشریحی مطلع گردند و این کلوزها را بصورت چک لیست در زمان انجام صدور بیمه و یا انجام کار کارشناسی مورد بحث ، بررسی و کار کارشناسی و راهنمائی برای بیمه گذاران باشد. برای مثال کلوز 109 که برای پوشش مصالح پای کارمی باشد در برخی از پروژه ها 3 روز و در برخی 15 روز و در برخی تا 30 روز هم درج شده بود ولیکن از نظر بیمه گر این کلوز اگرنوشته نشود 3 روزه می باشد لذا آموزش نحوه تکمیل فضا های خالی در کلوز ها خود دارای اهمیت بالایی می باشد. که هر یک از اینها در زمان وقوع خسارت نقش بسیار تعیین کننده ای برای پرداخت و یا عدم پرداخت خسارت دارد. و یا درج موضوع ضایعات و تعیین پرداخت خسارت در این بخش معمولا" از سوی بیمه گربجای همان مصالح پایکار پرداخت میگردد در صورتی که با بررسی دقیق تر این کلوزها و ارتباط بین این کلوزها عملا" این مباحث بشکل مناسبی قابلیت تحلیلی پیدا میکند.

19-                        فرمت خام جهت درج  گزارش کارشناسی در آن :

 با توجه به مطالعات انجام شده بر روی چندین گزارش نهائی ارائه شده به شرکت های بیمه گر در خصوص ارزیابی خسارت بیمه بنظر میرسد که کارشناسان ارزیاب خسارت باید بر روی سریرگ مشخصی گزارشات خود را تدوین نمایند لذا جا دارد کلیه کارشناسان ارزیاب خسارت طبق  فرمت مشخصی گزارشات خودرا تدوین نمایند و در پای هر صفحه گزارش خود مهر بزنند. این مهرباید دارای مشخصات ذیل و با ابعاد مشخص شده ای که از قبل توسط بیمه گرتعیین خواهد شد باشد.

21.1- نام و نام خانودگی

21.2- کارشناس ارزیاب خسارت بیمه در  رشته بیمه ......

21.3- شماره پروانه یا مجوز ارزیابی خسارت بیمه از بیمه مرکزی یا بیمه ...

 20-                        آئین اخلاق حرفه ای ارزیابان خسارت :

آئین اخلاقی هر حرفه ای بیانگر اصول و ارزش های پایدار و محوری ارزیاب در ارتباط با جامعه و گروه های ذیحق و ذینفع در آن حرفه است . هدف آن حفظ حقوق و حفاظت و دفاع از جامعه و گروه های مذکور ،در برابر ضرر و زیان های احتمالی ناشی از عملکرد آن حرفه است . لذا براساس آئین های  اخلاق حرفه ای بسیاری از جوامع تدوین شده مانند مهندسان مشاور لازم است برای ارزیابان خسارت بیمه نیز چنین اقدامی عملی گردد.  

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم مهر 1390ساعت 22:46  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  | 

اولین همایش انجمن ارزیابان خسارت بیمه ای

 تاریخ 20/6/90 ساعت 16-19

این جلسه با حضور 45نفر از ارزیابان   تهران و شهر های مشهد,اصفهان,شیراز,تبریز ، اهواز و رشت و......تشکیل یافت.

در این جلسه آقایان ملک مطیعی  ( دبیر انجمن) و   گلچینیان ( رئیس انجمن) و ذوالفقارخانی (نایب رئیس)حاضر گردیدند و به پرسشهای ویژه ارزیابان خسارات بیمه ای در رابطه با موضوعات مختلف پاسخ دادند.

در آغاز این جلسه بمنظور آشنائی هر چه بیشتر حاضران با عملکرد این انجمن  ابتدا آقای ملک مطیعی به عنوان دبیر پس از خوش آمد گوئی روندچگونگی تشکیل این انجمن را تشریح نمودند .

در ادامه آقای گلچینیان به عنوان رئیس انجمن صنفی ارزیابان خسارت بیمه ای گزارشی  را در 5بخش   به شرح زیر ارائه نمودند .

1- اهداف برگزاری همایش

1.1- ارائه گزارش عملکرد انجمن و دعوت از ارزیابان برای ورود به انجمن ارزیابان

1.2-  آشنائی ارزیابان با یکدیگر و تبادل نظر بین آنان

1.3-  درخواست ارسال تجارب حرفه ای ارزیابان به دفتر انجمن  به منظور تبادل آن  با سایر ارزیابان برای ارتقاء سطح علمی و تجربی کلیه همکاران ارزیاب با حفظ رسالت مالکیت معنوی نام ارزیابان گزارش دهنده .

1.4-  هم اندیشی برای اتخاذ روش مشترک برای تعامل با بیمه گران و بیمه گذاران

1.5- بررسی راه هائی که می توان برای افزایش  توان علمی به کار گرفت.

1.6- دعوت به همکاری در انجمن صنفی ارزیابان و پربار نمودن سایت انجمن

2        – اقدامات انجام شده

2.1-          ایجاد تعامل سازنده با نهاد های بیمه ای مانند اتاق فکر پژوهشکده بیمه , بیمه مرکزی و بیمه گران

2.2-          موافقت با عضویت ارزیابان در کتابخانه بیمه مرکزی با امتیاز مجوز به خارج بردن کتاب از کتابخانه

2.3-          فراهم نمودن مقدمات انعقاد قرار دادهای بیمه (در رشته های گوناگون) با تخفیف ویژه برای ارزیابان

2.4-           استقبال خوب از آن در سراسر جهان استقبال شده است . به طوری که  فقط    203 نفر از آمریکا مراجعه  داشته است 

3.        این سایت دارای دو ستون بسیار مهم می باشد که در ارتقاء توان علمی و فنی ارزیابان می تواند نقش مهمی را ایفا نماید.

4.         ستون پیام ارزیاب  که حاوی مسائل  پیچیده  قانونی بیمه می باشد که به زبان ساده شرح داده شد  .

5.        ستون دیگر به نام تجربه ارزیاب که در آن حوادث  رشته های مختلف بیمه ای  به لحاظ ارزیابی خسارت و علت یابی حادثه تحلیل می گردد

6.         این دو ستون علاوه بر آنکه کمک خوبی در انتقال تجارب به ارزیابان جوان می باشد ,کمک مهمی نیز در ارتقاء دانش بیمه گذاران در مورد ریسک ها ئی که موجودیت دارائی آنان را تهدید می کند می باشد

7.                 کارهائی که به مدد ارزیابان در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

8.        صدورکارت عضویت در انجمن ارزیابان بیمه ای برای ارزیابان تا بتوانیم از این طریق یک شخصیت معتبر برای ارزیابان درصنعت بیمه تعریف نمائیم.

9.         ایجاد ستون جدیدی در سایت  به نام معرفی ارزیابان  تا زمینه شناخت ارزیابان برای بیمه گران و بیمه گذاران بزرگ فراهم گردد.

10.     معرفی توان علمی و کارهای ارزنده ای که ارزیابان در زمینه ارزیابی خسارت انجام داده اند به بیمه گران از طریق انجمن صنفی .

11.      تهیه  کتاب یا بولتن جامع ارزیابان  برای معرفی ارزیابان به صاحبان صنایع ,پیمانکاران و بیمه گران .  

12.      ایجاد یک خبرنامه داخلی برای تبادل آراء و خبر های اعضای انجمن  .

13.    برگزاری دوره های زیر برای ارزیابان

  الف-دوره کار آموزی ارزیابان مطابق با سلیقه بیمه گران (انجام کارشناسی)

          ب-دوره کارآموزی  ایجاد رابطه ارزیاب با بیمه گذاران عمده

         ج- دوره کار آموزی ارزیابان ( پرونده خوانی و اجاستری و تهیه ترازخسارت Adjustment در هریک از رشته های بیمه ای)برای اولین بار درکشور

        د- ایجاد دوره عالی آموزشی ارزیابی خسارت ( برای اولین بار درکشور)

        ص- ایجاد دوره آموزش کاربردی مدیریت ریسک( با گرایش ارزیابی خسارت)

       ک- ایجاد دوره آموزش کاربردی مدیریت ریسک با گرایش ارزیابی و اندازه گیری ریسک در صنایع و پروژه های عمرانی( سرویس ویژه ارزیاب به بیمه گذاران )

4- درخواست انجمن از ارزیابان

14.    ارسال دو قطعه عکس رنگی 4*3

15.    ارسال رزو مه حرفه ای خود

16.    واریز مبلغ000/000/1 ریال بابت ورودی انجمن (موضوع ماده 1-8 اساسنامه انجمن صنفی)

17.    واریز مبلغ 000/500 ریال عضویت سالانه (موضوع ماده 2-8اساسنامه انجمن صنفی )

18.     ارسال یک نسخه از کارهای علمی و فنی و یا پژوهشی خود به دفتر انجمن  

5- مزایای عضویت در انجمن

19.    صدور کارت عضویت در انجمن صنفی ارزیابان

20.     برگزاری دوره کار آموزی ارزیابان مطابق با سلیقه بیمه گران (انجام کارشناسی) با 40% تخفیف

21.    دوره کارآموزی  ایجاد رابطه ارزیاب با بیمه گذاران عمده با 40% تخفیف

22.     دوره کار آموزی ارزیابان ( پرونده خوانی و اجاستری و تهیه ترازخسارت Adjustment در هریک از رشته های بیمه ای)برای اولین بار درکشور با 30% تخفیف

23.    ایجاد دوره عالی آموزشی ارزیابی خسارت ( برای اولین بار درکشور) با 10% تخفیف

24.    ایجاد دوره آموزش کاربردی مدیریت ریسک( با گرایش ارزیابی خسارت) با 50% تخفیف

25.    ایجاد دوره آموزش کاربردی مدیریت ریسک با گرایش ارزیابی و اندازه گیری ریسک در صنایع و پروژه های عمرانی( سرویس ویژه ارزیاب به بیمه گذاران ) که برای اولین بار در کشور برگزار می گردد با 10% تخفیف

26.    ارسال مقالات , کتب  و پژوهش های مرتبط با ارزیابی خسارت

27.    استفاده از ستون معرفی ارزیابان برای شناسائی بهتر ارزیاب توسط بیمه گران و بیمه گذاران بزرگ

 در پایان  تعدادی از همکاران ارزیاب پیشنهاد هائی را مطرح کردند که جمعبندی آن ها به شرح زیر است .

28.    ایجادراهکارهائی برای پذیرش ارزیابان توسط بیمه گران

29.    ایجاد دوره های کارآموزی برای ارزیابان 

30.    ضرورت رتبه بندی ارزیابان

31.    ایجاد لوگوی جدید برای انجمن و التزام ارزیابان به استفاده از آن در سربرگ و کارت ویزیت.

32.    تشکیل کمیته علمی و فنی برای کمک به ارزیابان

33.    برگزاری  همایش های علمی و تخصصی

34.    برگزاری سمینارهای مدیریتی و ایمنی برای بیمه گذاران و پیمانکاران 

35.    تعیین تعرفه حق الزحمه ارزیابان

36.    و اریزدرصدی ازوجوه دریافتی ارزیابان  به حساب انجمن  (موضوع ماده3-8اساسنامه انجمن صنفی ارزیابان)

37.    تنظیم بولتن سالانه برای ارزیابان

38.    ارتقای وب سایت انجمن

39.    درخواست از بیمه مرکزی برای داشتن دفتری در بیمه مرکزی

40.    تشویق بیمه گذاران به استفاده از خدمات ارزیاب خسارت در زمان حادثه

41.    کمیته تبلیغات و تحقیق و توسعه آموزش ارتباط بین الملل

42.    ایجاد تشکیلات منسجم در هر استان

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم مهر 1390ساعت 0:7  توسط محمد رضا نجفی ساروکلایی  |